Icoon Terug naar bovenPijltje terug naar boven

Restyling huisstijl Sif Group

Opdrachtgever
Sif Group
Categorie
Branding
Design
Website
Covers Sif boekjes
Sif Group is een beursgenoteerd bedrijf dat niet heel veel mensen zullen kennen, want ze werken in niche-markt. Op zee verschijnen steeds meer windmolens die meehelpen de energietransitie te realiseren. De funderingen voor deze windmolens worden grotendeels geleverd door marktleider Sif. In deze dynamische markt was Sif opzoek naar een update van hun huisstijl, bestand tegen windkracht 8.
Sif Group Offshore Foundations logo
Advertentie Sif Group Windkracht 8

Kennis van bedrijf en markt

Sif Group was geen onbekende voor Merkmotief. Los van uitgebreide ervaring in de maakindustrie, had Merkmotief al eerder kunnen werken binnen met de positionering en huisstijl van Sif. De problemen die de huisstijl kon opleveren waren dus ook niet onbekend. Ook was het waardevol dat de specifieke kennis van de markt waarin Sif zich begeeft, al aanwezig was. Merkmotief ontwerpt er namelijk niet op los. Een goed begrip van de merkpositionering is randvoorwaardelijk om te komen tot de juiste designoplossingen.

Design moet de boodschap versterken in woord en beeld. Dat het esthetisch allemaal klopt is logisch, maar mooimakerij is wel het laatste waar Merkmotief zich mee bezig houdt. Dat wordt hier dan ook letterlijk bedoeld: mooi wordt het zeker, maar het is de final touch, de punt op de ‘i’.

Kennis van bedrijf en markt

Sif Group was geen onbekende voor Merkmotief. Los van uitgebreide ervaring in de maakindustrie, had Merkmotief al eerder kunnen werken binnen met de positionering en huisstijl van Sif. De problemen die de huisstijl kon opleveren waren dus ook niet onbekend. Ook was het waardevol dat de specifieke kennis van de markt waarin Sif zich begeeft, al aanwezig was. Merkmotief ontwerpt er namelijk niet op los. Een goed begrip van de merkpositionering is randvoorwaardelijk om te komen tot de juiste designoplossingen.

Design moet de boodschap versterken in woord en beeld. Dat het esthetisch allemaal klopt is logisch, maar mooimakerij is wel het laatste waar Merkmotief zich mee bezig houdt. Dat wordt hier dan ook letterlijk bedoeld: mooi wordt het zeker, maar het is de final touch, de punt op de ‘i’.

Advertentie Sif Group Windkracht 8

Kennis van bedrijf en markt

Sif Group was geen onbekende voor Merkmotief. Los van uitgebreide ervaring in de maakindustrie, had Merkmotief al eerder kunnen werken binnen met de positionering en huisstijl van Sif. De problemen die de huisstijl kon opleveren waren dus ook niet onbekend. Ook was het waardevol dat de specifieke kennis van de markt waarin Sif zich begeeft, al aanwezig was. Merkmotief ontwerpt er namelijk niet op los. Een goed begrip van de merkpositionering is randvoorwaardelijk om te komen tot de juiste designoplossingen.

Design moet de boodschap versterken in woord en beeld. Dat het esthetisch allemaal klopt is logisch, maar mooimakerij is wel het laatste waar Merkmotief zich mee bezig houdt. Dat wordt hier dan ook letterlijk bedoeld: mooi wordt het zeker, maar het is de final touch, de punt op de ‘i’.

Advertentie Sif Group Windkracht 8

Sif Group Rollup banner

Een evolutie, geen revolutie

De layout-basis en de totaalvorm van het logo waren altijd flinke knelpunten in de huisstijl van Sif. En dat zorgde vaak voor discussie, extra correcties en inconsistentie. Het probleem moest dus aangepakt worden bij de bron. Maar een volledig nieuw logo ging te ver en de tot dusver opgebouwde herkenbaarheid was ook waardevol.

Door het logo (het vignet en de naam) op een slimmere manier op te bouwen, ontstond een compleet ander visueel ankerpunt. Het onderliggende grid kon veel beter opgezet worden en met een enkel herkenbaar Sif-element op de achtergrond ontstond een eenvoudig toepasbare basis voor bijna alle middelen, van scherm tot print. Een aantal strikte keuzes in typografie en kleur maakten de evolutie van de huisstijl  compleet.

Een evolutie, geen revolutie

De layout-basis en de totaalvorm van het logo waren altijd flinke knelpunten in de huisstijl van Sif. En dat zorgde vaak voor discussie, extra correcties en inconsistentie. Het probleem moest dus aangepakt worden bij de bron. Maar een volledig nieuw logo ging te ver en de tot dusver opgebouwde herkenbaarheid was ook waardevol.

Door het logo (het vignet en de naam) op een slimmere manier op te bouwen, ontstond een compleet ander visueel ankerpunt. Het onderliggende grid kon veel beter opgezet worden en met een enkel herkenbaar Sif-element op de achtergrond ontstond een eenvoudig toepasbare basis voor bijna alle middelen, van scherm tot print. Een aantal strikte keuzes in typografie en kleur maakten de evolutie van de huisstijl  compleet.

Sif Group Rollup banner

Een evolutie, geen revolutie

De layout-basis en de totaalvorm van het logo waren altijd flinke knelpunten in de huisstijl van Sif. En dat zorgde vaak voor discussie, extra correcties en inconsistentie. Het probleem moest dus aangepakt worden bij de bron. Maar een volledig nieuw logo ging te ver en de tot dusver opgebouwde herkenbaarheid was ook waardevol.

Door het logo (het vignet en de naam) op een slimmere manier op te bouwen, ontstond een compleet ander visueel ankerpunt. Het onderliggende grid kon veel beter opgezet worden en met een enkel herkenbaar Sif-element op de achtergrond ontstond een eenvoudig toepasbare basis voor bijna alle middelen, van scherm tot print. Een aantal strikte keuzes in typografie en kleur maakten de evolutie van de huisstijl  compleet.

Sif Group Rollup banner
Sif Group Poster A1

Nauwe samenwerking

De ingrepen oogden eenvoudig, maar dat waren ze niet. Niet alleen moest er een goed overzicht zijn van bestaande uitingen en specifieke functionele problemen, maar het was ook wenselijk dat de huisstijl voor intern gebruik een stuk toegankelijker werd. Het moest niet zo zijn dat voor elk item een ontwerper aan de bak zou moeten. Dus vanaf het begin van het proces, toen het uitgangspunt van Merkmotief als concept gepresenteerd werd, is er uitvoerig en continue overleg geweest tussen het communicatie- en marketingteam van Sif en Merkmotief.

Do’s en don’ts werden kritisch tegen het licht gehouden waarbij boodschap, functionaliteit, esthetiek en interne toepasbaarheid altijd als ankerpunten golden. Uiteindelijk besparen deze inspanningen geld in de toekomst. Een huisstijl met duidelijke handgrepen zorgt voor sneller gemaakte concepten en een strakker beslisproces.

Nauwe samenwerking

De ingrepen oogden eenvoudig, maar dat waren ze niet. Niet alleen moest er een goed overzicht zijn van bestaande uitingen en specifieke functionele problemen, maar het was ook wenselijk dat de huisstijl voor intern gebruik een stuk toegankelijker werd. Het moest niet zo zijn dat voor elk item een ontwerper aan de bak zou moeten. Dus vanaf het begin van het proces, toen het uitgangspunt van Merkmotief als concept gepresenteerd werd, is er uitvoerig en continue overleg geweest tussen het communicatie- en marketingteam van Sif en Merkmotief.

Do’s en don’ts werden kritisch tegen het licht gehouden waarbij boodschap, functionaliteit, esthetiek en interne toepasbaarheid altijd als ankerpunten golden. Uiteindelijk besparen deze inspanningen geld in de toekomst. Een huisstijl met duidelijke handgrepen zorgt voor sneller gemaakte concepten en een strakker beslisproces.

Sif Group Poster A1

Nauwe samenwerking

De ingrepen oogden eenvoudig, maar dat waren ze niet. Niet alleen moest er een goed overzicht zijn van bestaande uitingen en specifieke functionele problemen, maar het was ook wenselijk dat de huisstijl voor intern gebruik een stuk toegankelijker werd. Het moest niet zo zijn dat voor elk item een ontwerper aan de bak zou moeten. Dus vanaf het begin van het proces, toen het uitgangspunt van Merkmotief als concept gepresenteerd werd, is er uitvoerig en continue overleg geweest tussen het communicatie- en marketingteam van Sif en Merkmotief.

Do’s en don’ts werden kritisch tegen het licht gehouden waarbij boodschap, functionaliteit, esthetiek en interne toepasbaarheid altijd als ankerpunten golden. Uiteindelijk besparen deze inspanningen geld in de toekomst. Een huisstijl met duidelijke handgrepen zorgt voor sneller gemaakte concepten en een strakker beslisproces.

Sif Group Poster A1
Website Sif Careers

Een doorlopende reis

Zo’n omvangrijk project realiseer je niet in een paar weken. Er is dan ook gekozen voor een fade-in fade-out opzet, waarin oude huisstijlmiddelen langzaamaan vervangen worden. Dit levert voor herkenbaarheid geen problemen op, omdat het vignet en de basis huisstijlkleur hetzelfde gebleven zijn. Daarnaast kun je spreken van grotere subprojecten. Merkmotief werd namelijk ook gevraagd het ontwerp te verzorgen van de nieuwe website ‘Sif Careers’. Een heel toegankelijke website waarin je snel het actuele vacatureaanbod van Sif terugvindt.

Een doorlopende reis

Zo’n omvangrijk project realiseer je niet in een paar weken. Er is dan ook gekozen voor een fade-in fade-out opzet, waarin oude huisstijlmiddelen langzaamaan vervangen worden. Dit levert voor herkenbaarheid geen problemen op, omdat het vignet en de basis huisstijlkleur hetzelfde gebleven zijn. Daarnaast kun je spreken van grotere subprojecten. Merkmotief werd namelijk ook gevraagd het ontwerp te verzorgen van de nieuwe website ‘Sif Careers’. Een heel toegankelijke website waarin je snel het actuele vacatureaanbod van Sif terugvindt.

Een doorlopende reis

Zo’n omvangrijk project realiseer je niet in een paar weken. Er is dan ook gekozen voor een fade-in fade-out opzet, waarin oude huisstijlmiddelen langzaamaan vervangen worden. Dit levert voor herkenbaarheid geen problemen op, omdat het vignet en de basis huisstijlkleur hetzelfde gebleven zijn. Daarnaast kun je spreken van grotere subprojecten. Merkmotief werd namelijk ook gevraagd het ontwerp te verzorgen van de nieuwe website ‘Sif Careers’. Een heel toegankelijke website waarin je snel het actuele vacatureaanbod van Sif terugvindt.

Sif Poster Safety
Sif LinkedIn carousel
Instagram Story Sif Careers
Sif Buitenbord Signage Maasvlakte 2

Waarom weggooien als je het beter kunt maken

De flinke opfrissing van de huisstijl was voor Sif een keuze die past binnen de duurzaamheidsgedachte binnen het bedrijf. Niets verknoeien en altijd verbeteren. Merkmotief is in staat om te herkennen wat de houdbaarheid van een merkidentiteit is, wat er verbeterd kan worden of dat er moet worden vernieuwd. Neem contact op om hierover vrijblijvend van gedachten te wisselen.

Waarom weggooien als je het beter kunt maken

De flinke opfrissing van de huisstijl was voor Sif een keuze die past binnen de duurzaamheidsgedachte binnen het bedrijf. Niets verknoeien en altijd verbeteren. Merkmotief is in staat om te herkennen wat de houdbaarheid van een merkidentiteit is, wat er verbeterd kan worden of dat er moet worden vernieuwd. Neem contact op om hierover vrijblijvend van gedachten te wisselen.

Sif Buitenbord Signage Maasvlakte 2

Waarom weggooien als je het beter kunt maken

De flinke opfrissing van de huisstijl was voor Sif een keuze die past binnen de duurzaamheidsgedachte binnen het bedrijf. Niets verknoeien en altijd verbeteren. Merkmotief is in staat om te herkennen wat de houdbaarheid van een merkidentiteit is, wat er verbeterd kan worden of dat er moet worden vernieuwd. Neem contact op om hierover vrijblijvend van gedachten te wisselen.

Sif Buitenbord Signage Maasvlakte 2
Icoon toverstokje

Ook je huisstijl restylen?

Laat je gegevens achter en we maken snel een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.
Top! Je bericht is ontvangen, er wordt snel contact opgenomen.
Ai! Er ging iets mis met het verzenden...