Sif Group was geen onbekende voor Merkmotief. Los van uitgebreide ervaring in de maakindustrie, had Merkmotief al eerder kunnen werken binnen met de positionering en huisstijl van Sif. De problemen die de huisstijl kon opleveren waren dus ook niet onbekend. Ook was het waardevol dat de specifieke kennis van de markt waarin Sif zich begeeft, al aanwezig was. Merkmotief ontwerpt er namelijk niet op los. Een goed begrip van de merkpositionering is randvoorwaardelijk om te komen tot de juiste designoplossingen.
Design moet de boodschap versterken in woord en beeld. Dat het esthetisch allemaal klopt is logisch, maar mooimakerij is wel het laatste waar Merkmotief zich mee bezig houdt. Dat wordt hier dan ook letterlijk bedoeld: mooi wordt het zeker, maar het is de final touch, de punt op de ‘i’.
Sif Group was geen onbekende voor Merkmotief. Los van uitgebreide ervaring in de maakindustrie, had Merkmotief al eerder kunnen werken binnen met de positionering en huisstijl van Sif. De problemen die de huisstijl kon opleveren waren dus ook niet onbekend. Ook was het waardevol dat de specifieke kennis van de markt waarin Sif zich begeeft, al aanwezig was. Merkmotief ontwerpt er namelijk niet op los. Een goed begrip van de merkpositionering is randvoorwaardelijk om te komen tot de juiste designoplossingen.
Design moet de boodschap versterken in woord en beeld. Dat het esthetisch allemaal klopt is logisch, maar mooimakerij is wel het laatste waar Merkmotief zich mee bezig houdt. Dat wordt hier dan ook letterlijk bedoeld: mooi wordt het zeker, maar het is de final touch, de punt op de ‘i’.
Sif Group was geen onbekende voor Merkmotief. Los van uitgebreide ervaring in de maakindustrie, had Merkmotief al eerder kunnen werken binnen met de positionering en huisstijl van Sif. De problemen die de huisstijl kon opleveren waren dus ook niet onbekend. Ook was het waardevol dat de specifieke kennis van de markt waarin Sif zich begeeft, al aanwezig was. Merkmotief ontwerpt er namelijk niet op los. Een goed begrip van de merkpositionering is randvoorwaardelijk om te komen tot de juiste designoplossingen.
Design moet de boodschap versterken in woord en beeld. Dat het esthetisch allemaal klopt is logisch, maar mooimakerij is wel het laatste waar Merkmotief zich mee bezig houdt. Dat wordt hier dan ook letterlijk bedoeld: mooi wordt het zeker, maar het is de final touch, de punt op de ‘i’.
De layout-basis en de totaalvorm van het logo waren altijd flinke knelpunten in de huisstijl van Sif. En dat zorgde vaak voor discussie, extra correcties en inconsistentie. Het probleem moest dus aangepakt worden bij de bron. Maar een volledig nieuw logo ging te ver en de tot dusver opgebouwde herkenbaarheid was ook waardevol.
Door het logo (het vignet en de naam) op een slimmere manier op te bouwen, ontstond een compleet ander visueel ankerpunt. Het onderliggende grid kon veel beter opgezet worden en met een enkel herkenbaar Sif-element op de achtergrond ontstond een eenvoudig toepasbare basis voor bijna alle middelen, van scherm tot print. Een aantal strikte keuzes in typografie en kleur maakten de evolutie van de huisstijl compleet.
De layout-basis en de totaalvorm van het logo waren altijd flinke knelpunten in de huisstijl van Sif. En dat zorgde vaak voor discussie, extra correcties en inconsistentie. Het probleem moest dus aangepakt worden bij de bron. Maar een volledig nieuw logo ging te ver en de tot dusver opgebouwde herkenbaarheid was ook waardevol.
Door het logo (het vignet en de naam) op een slimmere manier op te bouwen, ontstond een compleet ander visueel ankerpunt. Het onderliggende grid kon veel beter opgezet worden en met een enkel herkenbaar Sif-element op de achtergrond ontstond een eenvoudig toepasbare basis voor bijna alle middelen, van scherm tot print. Een aantal strikte keuzes in typografie en kleur maakten de evolutie van de huisstijl compleet.
De layout-basis en de totaalvorm van het logo waren altijd flinke knelpunten in de huisstijl van Sif. En dat zorgde vaak voor discussie, extra correcties en inconsistentie. Het probleem moest dus aangepakt worden bij de bron. Maar een volledig nieuw logo ging te ver en de tot dusver opgebouwde herkenbaarheid was ook waardevol.
Door het logo (het vignet en de naam) op een slimmere manier op te bouwen, ontstond een compleet ander visueel ankerpunt. Het onderliggende grid kon veel beter opgezet worden en met een enkel herkenbaar Sif-element op de achtergrond ontstond een eenvoudig toepasbare basis voor bijna alle middelen, van scherm tot print. Een aantal strikte keuzes in typografie en kleur maakten de evolutie van de huisstijl compleet.
De ingrepen oogden eenvoudig, maar dat waren ze niet. Niet alleen moest er een goed overzicht zijn van bestaande uitingen en specifieke functionele problemen, maar het was ook wenselijk dat de huisstijl voor intern gebruik een stuk toegankelijker werd. Het moest niet zo zijn dat voor elk item een ontwerper aan de bak zou moeten. Dus vanaf het begin van het proces, toen het uitgangspunt van Merkmotief als concept gepresenteerd werd, is er uitvoerig en continue overleg geweest tussen het communicatie- en marketingteam van Sif en Merkmotief.
Do’s en don’ts werden kritisch tegen het licht gehouden waarbij boodschap, functionaliteit, esthetiek en interne toepasbaarheid altijd als ankerpunten golden. Uiteindelijk besparen deze inspanningen geld in de toekomst. Een huisstijl met duidelijke handgrepen zorgt voor sneller gemaakte concepten en een strakker beslisproces.
De ingrepen oogden eenvoudig, maar dat waren ze niet. Niet alleen moest er een goed overzicht zijn van bestaande uitingen en specifieke functionele problemen, maar het was ook wenselijk dat de huisstijl voor intern gebruik een stuk toegankelijker werd. Het moest niet zo zijn dat voor elk item een ontwerper aan de bak zou moeten. Dus vanaf het begin van het proces, toen het uitgangspunt van Merkmotief als concept gepresenteerd werd, is er uitvoerig en continue overleg geweest tussen het communicatie- en marketingteam van Sif en Merkmotief.
Do’s en don’ts werden kritisch tegen het licht gehouden waarbij boodschap, functionaliteit, esthetiek en interne toepasbaarheid altijd als ankerpunten golden. Uiteindelijk besparen deze inspanningen geld in de toekomst. Een huisstijl met duidelijke handgrepen zorgt voor sneller gemaakte concepten en een strakker beslisproces.
De ingrepen oogden eenvoudig, maar dat waren ze niet. Niet alleen moest er een goed overzicht zijn van bestaande uitingen en specifieke functionele problemen, maar het was ook wenselijk dat de huisstijl voor intern gebruik een stuk toegankelijker werd. Het moest niet zo zijn dat voor elk item een ontwerper aan de bak zou moeten. Dus vanaf het begin van het proces, toen het uitgangspunt van Merkmotief als concept gepresenteerd werd, is er uitvoerig en continue overleg geweest tussen het communicatie- en marketingteam van Sif en Merkmotief.
Do’s en don’ts werden kritisch tegen het licht gehouden waarbij boodschap, functionaliteit, esthetiek en interne toepasbaarheid altijd als ankerpunten golden. Uiteindelijk besparen deze inspanningen geld in de toekomst. Een huisstijl met duidelijke handgrepen zorgt voor sneller gemaakte concepten en een strakker beslisproces.
Zo’n omvangrijk project realiseer je niet in een paar weken. Er is dan ook gekozen voor een fade-in fade-out opzet, waarin oude huisstijlmiddelen langzaamaan vervangen worden. Dit levert voor herkenbaarheid geen problemen op, omdat het vignet en de basis huisstijlkleur hetzelfde gebleven zijn. Daarnaast kun je spreken van grotere subprojecten. Merkmotief werd namelijk ook gevraagd het ontwerp te verzorgen van de nieuwe website ‘Sif Careers’. Een heel toegankelijke website waarin je snel het actuele vacatureaanbod van Sif terugvindt.
Zo’n omvangrijk project realiseer je niet in een paar weken. Er is dan ook gekozen voor een fade-in fade-out opzet, waarin oude huisstijlmiddelen langzaamaan vervangen worden. Dit levert voor herkenbaarheid geen problemen op, omdat het vignet en de basis huisstijlkleur hetzelfde gebleven zijn. Daarnaast kun je spreken van grotere subprojecten. Merkmotief werd namelijk ook gevraagd het ontwerp te verzorgen van de nieuwe website ‘Sif Careers’. Een heel toegankelijke website waarin je snel het actuele vacatureaanbod van Sif terugvindt.
Zo’n omvangrijk project realiseer je niet in een paar weken. Er is dan ook gekozen voor een fade-in fade-out opzet, waarin oude huisstijlmiddelen langzaamaan vervangen worden. Dit levert voor herkenbaarheid geen problemen op, omdat het vignet en de basis huisstijlkleur hetzelfde gebleven zijn. Daarnaast kun je spreken van grotere subprojecten. Merkmotief werd namelijk ook gevraagd het ontwerp te verzorgen van de nieuwe website ‘Sif Careers’. Een heel toegankelijke website waarin je snel het actuele vacatureaanbod van Sif terugvindt.
De flinke opfrissing van de huisstijl was voor Sif een keuze die past binnen de duurzaamheidsgedachte binnen het bedrijf. Niets verknoeien en altijd verbeteren. Merkmotief is in staat om te herkennen wat de houdbaarheid van een merkidentiteit is, wat er verbeterd kan worden of dat er moet worden vernieuwd. Neem contact op om hierover vrijblijvend van gedachten te wisselen.
De flinke opfrissing van de huisstijl was voor Sif een keuze die past binnen de duurzaamheidsgedachte binnen het bedrijf. Niets verknoeien en altijd verbeteren. Merkmotief is in staat om te herkennen wat de houdbaarheid van een merkidentiteit is, wat er verbeterd kan worden of dat er moet worden vernieuwd. Neem contact op om hierover vrijblijvend van gedachten te wisselen.
De flinke opfrissing van de huisstijl was voor Sif een keuze die past binnen de duurzaamheidsgedachte binnen het bedrijf. Niets verknoeien en altijd verbeteren. Merkmotief is in staat om te herkennen wat de houdbaarheid van een merkidentiteit is, wat er verbeterd kan worden of dat er moet worden vernieuwd. Neem contact op om hierover vrijblijvend van gedachten te wisselen.